Veelgestelde vragen Omgevingswet en Omgevingsloket

Inwoners en ondernemers van Nederland moeten antwoord krijgen op de vragen die na inwerkingtreding van de Omgevingswet bij hen leven. Zeker als ze een initiatief willen starten, een melding moeten doen of een informatieplicht hebben. Of willen weten of dat zo is.

Om medewerkers van Klantcontactcentra (KCC’s) en balies bij diverse overheden te faciliteren bij de beantwoording van vragen van inwoners en ondernemers, hebben we een lijst met vragen en antwoorden opgesteld. Deze lijst veelgestelde vragen Omgevingswet en Omgevingsloket bevat een 1e serie vragen waarvan wij denken dat inwoners en ondernemers deze kort voor en na inwerkingtreding kunnen gaan stellen. Met daarbij de antwoorden op die vragen.

De lijst met veelgestelde vragen is geordend per onderwerp:

  • Wet- en regelgeving
  • Omgevingsloket algemeen
  • Vergunningcheck
  • Aanvragen
  • Regels op de kaart
  • Maatregelen op maat
  • Plannen en Toepasbare Regels
  • Beheer en implementatie
  • Tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM)
  • Vragen waarvoor het bevoegd gezag zelf een eigen antwoord moet formuleren

Overheden kunnen aangeven welke vragen bij hen veel worden gesteld. Dat helpt bij het uitbreiden van de lijst. Dit kan via het contactformulier.